Γνωριμία με το ηλεκτρικό Fiat 500e
Γνωριμία με το ηλεκτρικό Fiat 500e
To 500 της νέας εποχής
Όταν έχει περάσει από τα χέρια σου, το Abarth 500 Competition, το σίγουρο είναι πως δεν περιμένεις να σε εξιτάρει άλλο 500 αράκι τόσο πολύ και δη ένα ηλεκτρικό. Κι όμως το νέο ηλεκτρικό Fiat 500 έχει κάτι το ξεχωριστό και στη σύντομη γνωριμία μας άφησε πολύ θετικές εντυπώσεις.
Αρχικά η εμφανισή του είναι αυτή που περιμένεις και δεν ξεφεύγει από τις ρετρό γραμμές του 500 αλλά οι Ιταλοί κατάφεραν να το δέσουν με σύγχρονες πινελιές και να το κάνουν ακόμα πιο ελκυστικό. Οι συνολικές εξωτερικές διαστάσεις του έχουν αυξηθεί ελαφρώς και αυτό γίνεται αντιληπτό και στο εσωτερικό του. Αρχικά ο γνώστης της προηγούμενης γενιάς θα περίμενε από τη Fiat να διορθώσει την ψηλή θέση οδήγησης που δεν ήταν ρυθμιζόμενη αλλά η θέση είναι και πάλι ψηλά και νιώθεις το κεφάλι σου να φλερτάρει με τον ουρανό. Παρόλα αυτά, η εικόνα της καμπίνας είναι εντελώς νέα, εναρμονισμένη στη σύγχρονη ηλεκτρική εποχή και η ποιότητα των υλικών και η συναρμογή τους είναι εξαιρετική.
Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και στο κέντρο του ταμπλό υπάρχει τί άλλο από μία υπερσύγχρονη οθόνη αφής που φιλοξενεί το πολύ καλό infotainment system με τις πολλές δυνατότητες και λειτουργίες. Στη design-άτη καμπίνα του η ανεξάρτητη κεντρική κονσόλα κεντρίζει το ενδιαφέρον και εκεί βρήκαν θέση το κουμπί για τα προγράμματα οδήγησης, το ηλεκτρικό χειρόφρενο και ο ήχος του ραδιοφώνου.
Στο ταμπλό, κάτω από την οθόνη και τα φυσικά (ευτυχώς) κουμπιά για τον κλιματισμό υπάρχουν ακόμα τέσσερα κουμπιά για το “κιβώτιο ταχυτήτων” αν μπορούσαμε να το πούμε, με επιλογή drive, reverse, neutral και parking. Για το άνοιγμα των θυρών του ηλεκτρικού 500 η Fiat επέλεξε να αντικαταστήσει τα χερούλια με κουμπιά για ηλεκτρικό άνοιγμα αλλά για την κακιά ώρα που θα μείνει από μπαταρία λίγο πιο κάτω ελαφρώς κρυμμένος υπάρχει και μοχλός που ανοίγει την πόρτα. Σε χώρους τώρα, η κατάσταση είναι ελαφρώς βελτιωμένη για τους πίσω επιβάτες, που και πάλι θα στριμωχθούν ενώ ο χώρος αποσκευών είναι για τα απολύτως απαραίτητα (185 λίτρα).
Οδηγικά το νέο ηλεκτρικό 500 κινείται στα χνάρια της προηγούμενης γενιάς και παραμένει οδηγοκεντρικό και απολαυστικό. Το έξτρα βάρος του δεν φαίνεται να το επιρρεάζει όπως και οι σφηχτές αναρτήσεις δεν προβληματίζουν στους σκαμένους ελληνικούς δρόμους και αφήνουν την καμπίνα ανεπηρέαστη στις περισσότερες περιπτώσεις. Και για να πάμε τώρα στην σημαντικότερη αλλαγή στην καριέρα του 500 που δεν είναι άλλη από τον ηλεκτροκινητήρα που πήρε τη θέση του θερμικού μοτέρ.
Εκεί συναντάμε ένα ηλεκτρικό μοτέρ 118 ίππων και 220 Nm και σίγουρα είναι υπέρ αρκετή δύναμη για να κινήσει τα 1290 κιλά του. Η δύναμη αυτή έρχεται ακαριαία και σε 3,1 δευτερόλεπτα το κοντέρ δείχνει 50 χλμ/ώρα και σε 9 δευτ. τα 100 χλμ/ώρα με το τελικό νούμερο στο ηλεκτρονικό κοντέρ να είναι τα 150 χλμ/ώρα, ηλεκτρικά περιορισμένα. Η αυτονομία του, με την μπαταρία των 42 kWh φτάνει τα 321 χλμ και με ελαφρύ δεξί πόδι είναι είναι ένα νούμερο που μπορεί κανείς να το πλησιάσει και σε πραγματικές συνθήκες.
Εκτός από την εμφάνιση πάντως το μικρό ιταλικό αυτοκίνητο ξεχωρίζει και για τον ήχο του. Όχι δεν είναι καμία Record Monza εξάτμιση που θα ανάψει τα αίματα αλλά ο ήχος της μελωδίας του Nino Rota από την ταινία Amarcord που βγάζει όταν κινείται στην πόλη με χαμηλή ταχύτητα για να το ακούνε οι πεζοί.
Το ηλεκτρισμένο 500 έχει τρεις επιλογές οδήγησης και σίγουρα αυτό που κάνει τη διαφορά είναι το Range με την δυνατότητα οδήγησης (one-pental) όπου επιταχύνει και επιβραδύνει μόνο με το γκάζι και χρειάζεται λίγο χρόνο να το μάθει κανείς αλλά εκτός από λειτουργικό είναι και διασκεδαστικό (σαν πρώτη επαφή). Τα άλλα δύο προγράμματα είναι το Normal και το Sherpa όπου σε ώρα ανάγκης μειώνει την κατανάλωση ενέργειας όλων των συστημάτων για να φτάσει το αμάξι στην πλησιέστερη “πρίζα”.
Ο χρόνος φόρτισης του 500 εξαρτάται και από την έκδοση, με την βασική Action (23,8 kWh) να χρειάζεται 30 λεπτά για το 80% της αυτονομίας του και στις υπόλοιπες εκδόσεις (42 kWh) η διαδικασία κρατάει 35 λεπτά. Σε ώρα ανάγκης με μόλις 5 λεπτά, μπορεί να πάρει ενέργεια για να διανύσει 50 χλμ.
Συνοψίζοντας, το ηλεκτρικό 500 ήρθε στην ηλεκτρική εποχή με όλα τα φόντα να πρωταγωνιστήσει. Φορτωμένο με όλα τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά τεχνολογικά “καλούδια” και πιστό στο να προσφαίρει απλόχερα χαμόγελα στον οδηγό του παραμένει ένα αυτοκίνητο πόλης που θα λατρευτεί και από τις τωρινές γενιές.
Η αρχική του τιμή, στην έκδοση Action, ξεκινάει από τις 18.970 ευρώ ( 24.290 -4.320 ευρώ κρατική επιδότηση για ηλεκτρικά -1.000 ευρώ για όφελος απόσυρσης οχήματος). Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν η ΗΒ Icon με τους 118 ίππους και η τιμή του είναι στις 24.153 ευρώ (29.990 ευρλω – 5.747ευρώ κρατική επιδότηση για ηλεκτρικά και όφελος απόσυρσης οχήματος).
Γράφει ο Θανάσης Τζιόβας