Πότε είναι η σωστή εποχή για να αναβιώσει ένα ρετρό αυτοκίνητο;

Πότε είναι η σωστή εποχή για να αναβιώσει ένα ρετρό αυτοκίνητο;

ένα επίκαιρο ερώτημα με διαφορετικές απαντήσεις

Σίγουρα δεν η πρώτη φορά που μας απασχολεί ένας τέτοιου τύπου προβληματισμός. Με την ευκαιρία της ανακοίνωσης από πλευράς Renault για την αναβίωση του θρυλικού R5, έστω και σε ηλεκτρική version, αναρωτιόμαστε για την τάση της αυτοκινητοβιομηχανίας να “ανασταίνει” ξεχασμένα ονόματα από το παρελθόν.

Και αν το Renault 5 ξεκίνησε τη διαδρομή του τη δεκαετία του 1970, μια διαδρομή που κράτησε μέχρι τα μέσα των ’90s, τότε δεν ισχύει το ίδιο για άλλα μοντέλα που χρειάστηκαν πολλά περισσότερα χρόνια για να επανεμφανιστούν.

Ο Σκαραβαίος της VW για παράδειγμα ξεκίνησε να σχεδιάζεται λίγο πριν τον B’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με έναρξη εμπορικής παραγωγής το 1947 και έμεινε στο αυτοκινητικό στερέωμα για δεκαετίες. Παρ’ όλα αυτά η VW έβγαλε το νέο Beetle το 1997 προσπαθώντας να κερδίσει κάτι από την αίγλη του θρυλικού Kaefer, αλλά μάταια…

Από την άλλη, η Fiat με το 500 που πρωτολανσαρίστηκε το 1957, τόλμησε να επαναφέρει το νέο 500αράκι το 2007, ξυπνώντας η ίδια κυριολεκτικά από τον “λήθαργο” που είχε πέσει και την απειλούσε με οικονομικό μαρασμό. Και η 3η γενιά παρουσιάστηκε μόλις το 2020 και αναμένεται να είναι ακόμη πιο συναρπαστική με τις ηλεκτρικές εκδόσεις να είναι κυριολεκτικά μέσα στο πνεύμα της εποχής.

Η περίπτωση της Mini είναι διαφορετική. Αφού η βρετανική εταιρία πέρασε από…σαράντα κύματα, τύπου BMC, British Leyland, Rover μέχρι να καταλήξει στα ασφαλή χέρια της BMW. Χρειάστηκαν όμως 41 χρόνια από την κυκλοφορία του το 1959 μέχρι το 2000 που του ξαναέδωσαν πνοή οι Γερμανοί.

Με λίγα λόγια, είναι καθαρά υποκειμενικός ο χρόνος που πρέπει να μεσολαβήσει από την παρουσίαση ενός ιστορικού μοντέλου μέχρι την επανακυκλοφορία του. Σίγουρα οι αυτοκινητοβιομηχανίες βιάζονται να ρίξουν στην αγορά το χαρτί μιας βαριάς φανέλας αλλά συνήθως η βιασύνη δεν είναι καλός…σύμβουλος.

Η εξαργύρωση της επιτυχίας δεν είναι δεδομένη ενώ θα πρέπει να σκεφτούμε και την περίπτωση της αδιάκοπης κυκλοφορίας ενός μοντέλου. Δεν μπορεί να δοθεί συνέχεια, με πανηγυρικό μάλιστα ύφος, σε ένα μοντέλο που ήταν στην παραγωγή κανονικά όλα αυτά τα χρόνια (βλέπε VW Golf VIII ή Toyota Corolla).

Για την περίπτωση του νέου Renault 5, αν και είναι λίγος σχετικά ο χρόνος που μεσολάβησε από την εμφάνιση του ορίτζιναλ 5, είμαστε αρκετά αισιόδοξοι. Αν και εμείς προσωπικά, σαν κάτοχοι ενός Renault 4, θα προτιμούσαμε να δούμε το συγκεκριμένο αυτοκίνητο να επανέρχεται από τους Γάλλους σε μια σύγχρονη ρετρό εκδοχή.

Από μια άλλη οπτική βέβαια, όλα είναι σχετικά και περιστρέφονται γύρω από το προσωπικό γούστο του καθενός. Εσείς τι πιστεύετε; Ποιο είναι το ιδανικό διάστημα που χρειάζεται για να επανεμφανιστεί ένα θρυλικό μοντέλο προσαρμοσμένο στην σύγχρονη εποχή; Αρκούν τα 20-30 χρόνια ή χρειάζονται περισσότερα;

Γράφει ο Γιώργος Ζιώγας