Η Nissan πατεντάρει μπλοκ κινητήρα από ανθρακόνημα
Η Nissan πατεντάρει μπλοκ κινητήρα από ανθρακόνημα
μία όχι και τόσο καινούργια ιδέα αλλά πάντα καινοτόμα
Σίγουρα η παραπάνω είδηση σαν αυτούσιο γεγονός δεν μας ξενίζει. Η ιδέα της κατασκευής ενός κινητήρα από ανθρακόνημα, είτε εξ ολοκλήρου είτε ορισμένων τμημάτων του, δεν είναι κάτι ρηξικέλευθο στον κόσμο της αυτοκίνησης. Ήδη από το 2016 η Lamborghini είχε την ιδέα να κατασκευάσει carbon τμήματα του V12 μοτέρ της, άσχετα αν δεν προχώρησε το project.

Όταν όμως ακούς οτι μία mainstream εταιρία όπως η Nissan πατεντάρισε την ιδέα κατασκευής ενός θερμικού κινητήρα από carbon fibre, τότε αναρωτιέσαι αν όντως κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Σύμφωνα με την αίτηση που κατέθεσαν οι Ιάπωνες, δεν διευκρινίζεται επακριβώς αν θα πρόκειται για ένα πλήρες carbon fibre μοτέρ ή μέρους αυτού, όπως πχ. τα πιστόνια. Επίσης, δεν αναφέρει ούτε τον τρόπο που θα τον κατασκευάσει, ούτε κάποια πληροφορία για τον σχεδιασμό του.
Στην αίτηση πατενταρίσματος όμως η Nissan αφήνει να εννοηθεί οτι το μπλοκ του κινητήρα θα αποτελείται από συνθετικά υλικά. Παράλληλα, η “καρδιά” του μοτέρ θα είναι μεταλλική. Ταυτόχρονα όμως τα πράγματα μπερδεύονται ακόμη περισσότερο αφού η εταιρία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για ένα “φουλ” carbon fibre κινητήρα!

Μπαίνοντας σε κάποιες επιπλέον λεπτομέρειες η Nissan σκοπεύει να χρησιμοποιήσει ρητίνη στο εξωτερικό περίβλημα του κινητήρα ενώ ο κυρίως κορμός που φιλοξενεί τους κυλίνδρους να παραμείνει μεταλλικός. Με αυτόν το σχεδιασμό θα δίνεται η δυνατότητα, σύμφωνα με τους Ιάπωνες, να κυκλοφορεί νερό ανάμεσα στα δύο μέρη. Αποτέλεσμα, η καλύτερη και αμεσότερη ψύξη του μοτέρ που οδηγεί στην καλύτερη λειτουργία του.

Σαφές πλεονέκτημα του ανθρακόνηματος στον κινητήρα είναι η σημαντική μείωση του βάρους αλλά και η καλύτερη απαγωγή θερμότητας. Ή μάλλον, η καλύτερη διαχείριση της θερμότητας που παράγει ο κινητήρας. Και αυτό γιατί είναι γνωστό πως τα συνθετικά υλικά θερμαίνονται αμεσότερα σε σχέση με τα μεταλλικά μέρη. Συνέπεια της καλύτερης θερμικής αγωγιμότητας, η μεγαλύτερη συμπίεση εντός του κυλίνδρου άρα και αύξηση της ιπποδύναμης. Επιπλέον, περιορίζονται τα φαινόμενα κρύας εκκίνησης με τις επακόλουθες φθορές στα μηχανικά μέρη.
Όλα θετικά λοιπόν με τη χρήση carbon στον κινητήρα, θα αναρωτηθεί κάποιος. Σαφώς όχι, είναι η απάντηση. Δεν είναι όλα ρόδινα και εύκολα. Το σημαντικότερο μειονέκτημα είναι η αύξηση του κόστους παραγωγής του συγκεκριμένου μοτέρ. Και όταν μιλάμε για μαζική παραγωγή σε μια εταιρία όπως η Nissan, τότε το project χρήζει σοβαρής και εμπεριστατωμένης μελέτης ώστε να καταλήξουμε σε ένα X-Trail με… carbon μηχανή. Από την άλλη, αν μία εταιρία τύπου Pagani ή Koennigsegg ασχοληθεί με αυτιού του είδους την τεχνολογία, τότε σίγουρα τα πράγματα μπαίνουν σε μία άλλη κλίμακα. Η περιορισμένη παραγωγή μια Huayra ή μιας Jesko, επιτρέπει στους μηχανολόγους να ασχοληθούν εκτενέστερα με το θέμα.

Επιπλέον δυσκολία για τα carbon μοτέρ, στην περίπτωση που προχωρήσει η Nissan, θα είναι η αξιοπιστία τους. Η μαζική παραγωγή απαιτεί απόλυτη και μέγιστη εξέλιξη στην ποιότητα κατασκευής ώστε να υπάρχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Σε αυτό βέβαια είμαστε σίγουροι οτι οι Ιάπωνες είναι “δάσκαλοι” του είδους. Είμαστε σίγουροι πως μόνο αν είναι πλήρως έτοιμοι θα λανσάρουν ένα τέτοιο προϊόν! Άλλωστε η επόμενη γενιά του GT-R δεν αργεί πολύ…
Γράφει ο Γιώργος Ζιώγας