Ρύπανση από Σωματίδια Φρένων και Ελαστικών

Ρύπανση από Σωματίδια Φρένων και Ελαστικών

Πόσο επικίνδυνη είναι;

Η ατμοσφαιρική ρύπανση από την κυκλοφορία των οχημάτων δεν περιορίζεται πλέον μόνο στις εκπομπές καυσαερίων. Τα σωματίδια από τη φθορά των φρένων και των ελαστικών αποτελούν μια σημαντική και συχνά υποτιμημένη πηγή ρύπων (non-exhaust emissions),που ωστόσο έχουν σοβαρές επιπτώσεις τόσο στο περιβάλλον όσο και στη δημόσια υγεία.


Τα υλικά των τακακίων περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως χαλκό, σίδηρο και ψευδάργυρο τα οποία απελευθερώνονται κατά την τριβή των υλικών.
Τα σωματίδια των ελαστικών (Tire Wear Particles – TWPs) αποτελούνται κυρίως από πολυμερή, αιθάλη και οργανικές ενώσεις και συχνά καταλήγουν σε υδάτινα οικοσυστήματα ως μικροπλαστικά κατά την τριβή των ελαστικών στο οδόστρωμα.
Τα TWPs είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή μικροπλαστικών στην Ευρώπη και τα σωματίδια αυτά δεν αποδομούνται εύκολα και μπορούν να μεταφερθούν μέσω του ανέμου ή της βροχής σε ποτάμια, λίμνες και θάλασσες.

Πέρα από της μόλυνση του περιβάλλοντος οι επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων είναι πολλές καθώς η εισπνοή μικροσωματιδίων μπορεί να προκαλέσει φλεγμονές στους πνεύμονες, οξειδωτικό στρες και καρδιοαναπνευστικά προβλήματα.
Επίσης ορισμένα σωματίδια είναι τόσο μικρά που μπορούν να περάσουν στο αίμα μέσω των πνευμόνων, μεταφέροντας τοξικές ουσίες σε ζωτικά όργανα.


Σε αντίθεση με τις εκπομπές καυσαερίων, οι εκπομπές από φρένα και ελαστικά δεν ρυθμίζονταν επαρκώς από την ευρωπαϊκή ή διεθνή νομοθεσία και γι’ αυτό το λόγο η νέα οδηγία Euro 7 της Ε.Ε. αναγνωρίζει ότι η φθορά των ελαστικών και της ασφάλτου συμβάλλει σημαντικά στη δημιουργία αιωρούμενων μικροσωματιδίων (PM2.5 και PM10) και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει στόχο μείωσης 30% των μικροπλαστικών από ελαστικά και φρένα έως το 2030.

Contact Us