Ένα αφιέρωμα στην υπέροχη BMW 2002 Turbo

Ένα αφιέρωμα στην υπέροχη BMW 2002 Turbo

όταν η οδήγηση του αυτοκινήτου σε ξεπερνάει

Υπάρχουν αυτοκίνητα που δεν τα οδηγείς. Τα φοράς. Που δεν κάνουν θόρυβο, αλλά μουσική. Η BMW 2002 ανήκει σ’ αυτήν τη μοναδική κατηγορία. Ένα αυτοκίνητο που καθόρισε την έννοια του “driving pleasure” πριν ακόμη το γράψει η BMW στα διαφημιστικά της.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’60, η BMW έψαχνε την ταυτότητά της. Οι καιροί άλλαζαν, οι ανάγκες του κοινού επίσης, κι εκείνοι οι Γερμανοί μηχανικοί ήξεραν πως αν ήθελαν να επιβιώσουν, έπρεπε να ξαναφτιάξουν το όνομά τους. Έτσι γεννήθηκε η οικογένεια Neue Klasse. Η νέα «τάξη» αυτοκινήτων που έβαλε τη φίρμα ξανά στον χάρτη.

Το 1966 ήρθε η BMW 1600-2, ένα δίθυρο μικρό κουπέ που φαινόταν να έρχεται από το μέλλον. Όμως, κάποιος στο Μόναχο σκέφτηκε πως αυτό το καλοζυγισμένο αμάξωμα θα μπορούσε να σηκώσει λίγο περισσότερη ισχύ. Έτσι, έβαλαν κάτω από το καπό τον M10 κινητήρα 2.0 λίτρων και το 1968 παρουσιάστηκε η BMW 2002.

Με μόλις ένα καρμπιρατέρ Solex και γύρω στους 100 ίππους, η πρώτη 2002 δεν έκανε φασαρία για τις επιδόσεις της. Το έκανε για το πώς ένιωθες πίσω από το τιμόνι. Ελαφριά, με αναρτήσεις που μιλούσαν τη γλώσσα του δρόμου και τιμόνι που ήξερε να ψιθυρίζει τα μυστικά των στροφών.

Οι πιο ανήσυχοι πήγαν κατευθείαν στην 2002 tii, με μηχανικό ψεκασμό και 130 ίππους, μια GTi πριν ανακαλυφθούν τα GTi.

Και τότε, λίγο πριν τη δεκαετία του ’70 κλείσει οριστικά την εποχή της αθωότητας, η BMW τόλμησε κάτι σχεδόν ασεβές και “θρασύ”. Παρουσίασε την 2002 Turbo.

Ήταν το πρώτο ευρωπαϊκό αυτοκίνητο παραγωγής με turbo. Με 170 ίππους, 240 Nm ροπής, τελική πάνω από 200 χλμ/ώρα. Αλλά τα νούμερα είναι το λιγότερο.

Η 2002 Turbo ήταν ένα μικρό θηρίο με ψυχή αγωνιστικού. Είχε φουσκωμένα φτερά, εμπρός αεροτομή, κόκκινο-μπλε λογότυπο turbo γραμμένο ανάποδα στον προφυλακτήρα. Ώστε να το διαβάζουν οι άλλοι από τον καθρέφτη τους. Αν αυτό δεν είναι θράσος, τι είναι;

Βγήκαν μόλις 1.672 κομμάτια, κι όμως το αποτύπωμά της στη μνήμη κάθε petrolhead είναι τεράστιο.

Η 2002 δεν είχε υποβοήθηση τιμονιού, ούτε ηλεκτρονικά καλούδια. Ήσουν εσύ, ο δρόμος και το θάρρος σου. Ήταν αυτό που λέμε σήμερα, αναλογική. Αν την οδηγούσες λάθος, στο έλεγε. Αν την οδηγούσες σωστά, σε αντάμειβε μ’ εκείνη τη μοναδική, μεταλλική αρμονία που μόνο τα καλά αυτοκίνητα ξέρουν να χαρίζουν.

Γι’ αυτό και οι οδηγοί της έγιναν οπαδοί, όχι πελάτες.

Στις πίστες και στα ράλι, η 2002 απέδειξε ότι το μέγεθος δεν έχει σημασία. Από τις βόλτες στο Nurburgring μέχρι τα βουνά των Άλπεων, η μικρή BMW έβαλε κάτω πολύ ισχυρότερα αυτοκίνητα. Κι έτσι, γεννήθηκε ο μύθος.

Η παραγωγή της σειράς 02 ολοκληρώθηκε το 1977. Η ψυχή της όμως δεν έσβησε ποτέ. Από τα σπλάχνα της γεννήθηκε η πρώτη BMW E21. H σειρά 3 αλλιώς, που πήρε τη σκυτάλη και έκανε τη σπορ μπερλίνα εμπορική θρησκεία.

Η 2002 είναι η ψυχή της σύγχρονης BMW. Η αρχή της εποχής όπου το τιμόνι δεν ήταν εργαλείο, αλλά προέκταση του σώματος. And the rest is history που λένε και στα…μέρη μας.

Γράφει ο Γιώργος Ζιώγας

Contact Us