Πέντε αυτοκίνητα που παραστράτησαν από το δρόμο τους

Πέντε αυτοκίνητα που παραστράτησαν από το δρόμο τους

καταστρέφοντας τα όνειρα του petrohead

Πόσες φορές έχετε παρατηρήσει ένα επιτυχημένο μοντέλο να “σκοτώνεται” από την ίδια την εταιρία του; Όχι εσκεμμένα προφανώς αλλά από τις λάθος επιλογές του κατασκευαστή. Στην προσπάθεια που κάνει μια φίρμα να αντικαταστήσει ένα “σούπερ-ντούπερ” μοντέλο που όμως έχει τα χρονάκια του, αρκετές φορές βγάζει στην παραγωγή ένα τελείως διαφορετικό όχημα.

Συνήθως μάλιστα το μόνο κοινό που συνδέει το παλιό με το νέο είναι μόνο το όνομα. Ούτε η φιλοσοφία, ούτε η καινοτομία αλλά και ούτε η αύρα που συνόδευε το παλιό αυτοκίνητο, δεν ακολουθεί το νέο. Ας δούμε πέντε περιπτώσεις που ξεχωρίσαμε.

1. Toyota Supra

Όταν παρουσιάστηκε η Supra A80 πίσω στα ’90s, έκανε πραγματικά πάταγο. Η “βασική” έκδοση ερχόταν με το ατμοσφαιρικό 6-κύλινδρο μοτέρ 2JZ 3.0 λίτρων αλλά τοποθετώντας ένα…οποιoδήποτε turbo, η Supra έβαζε κάτω ακόμη και Ferrari! Για να μην μιλήσουμε για το απίθανο χειροκίνητο 5άρι σασμάν που δεν ήθελες να αφήσεις το λεβιέ από το δεξί σου χέρι.

Από την άλλη μεριά, σήμερα η έκδοση A90 είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Όχι πως είναι κακό αυτοκίνητο, αλλά δεν θυμίζει σχεδόν τίποτα από το παρελθόν. Ο κινητήρας της BMW, είτε με 4 είτε με 6 κυλίνδρους, δεν έχει σχέση με τον 2JZ ενώ και το σασμάν είναι ένα απλό αυτόματο 8 σχέσεων. Ούτε λόγος φυσικά για διπλό συμπλέκτη…

2. Fiat 500

Όταν κυκλοφόρησε το 500αράκι της Fiat πριν από 60 και πλέον χρόνια, έφερε την επανάσταση στην πόλη. Ήταν μικρό, ευέλικτο, παρκάριζε παντού και φυσικά ήταν πολύ οικονομικό. Και στα έξοδα συντήρησης αλλά και στην αγορά.

Πλέον, το σύγχρονο Fiat 500 και όλες οι παραλλαγές του δεν έχουν καμία σχέση με το αυθεντικό. Σχεδόν διπλάσιο μέγεθος, ακριβό στην αγορά, ενώ και το σχήμα του δεν έχει κρατήσει και πάρα πολλά από την αρχική σχεδίαση. Δεν θα μιλήσουμε για τον εξηλεκτρισμό του γιατί έτσι και αλλιώς είναι η μόδα της εποχής. Επιπλέον, τα μεγάλα 500L και 500X δεν θυμίζουν σε τίποτα την έμπνευση των Ιταλών του ’60.

3. Mini

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και με το Mini που σχεδίασε ο sir ‘Αλεκ Ισιγόνις. Ο δαιμόνιος Σμυρνιός δημιούργησε ένα…micro αυτοκίνητο για τους δρόμους του Λονδίνου που χωρούσε παντού. Πρακτικό, οικονομικό και σβέλτο ήταν το απόλυτο must για πολλές δεκαετίες.

Η σύγχρονη συνέχεια με την BMW είναι γνωστή. Η Mini έχει εξελιχθεί σε αυτόνομο brand απορρίπτοντας σχεδόν κάθε δεσμό με το παρελθόν. Ειδικά, αν πάμε στα Countryman, Clubman και τα λοιπά, τότε αναρωτιέσαι τι σχέση μπορεί να έχουν αυτά τα…φορτηγά με το μικροσκοπικό Mini. Απολύτως καμία! Ίσως μόνο τη union jack στους καθρέπτες…

4. Mitsubishi Eclipse

Στην περίπτωση του Eclipse δεν έχουμε να κάνουμε απλώς με κάτι στο περίπου ή που να μοιάζει με το αρχικό σχέδιο. Το πρώτο Eclipse ήταν ένα από τα εμβληματικότερα JDM petrolhead αυτοκίνητα που αγάπησε όλος ο κόσμος. Δυνατοί κινητήρες 2.0 λίτρων με ισχύ μέχρι 210 άλογα και τετρακίνηση στις 2 πρώτες γενιές χάρισαν στο Eclipse τη φήμη που απολαμβάνει μέχρι τώρα.

Σήμερα, το Eclipse έγινε… Eclipse Cross και αυτό τα λέει όλα. Ένα premium μεσαίας κατηγορίας SUV της Mitsubishi που μπαίνει στη σειρά μαζί με το υπόλοιπο πλήθος των “περίπου τζιπ” που λέγαμε και παλιότερα. Να συνεχίσουμε;

5. VW Beetle

Εδώ έχουμε να κάνουμε με το όχημα που έσωσε τη…Γερμανία αλλά και ένα περήφανο προσωπικό μας αυτοκίνητο! Όπως και στην περίπτωση των 500 και Mini, ο Σκαραβαίος ήταν οικονομικός, είχε σχετικά καλούς χώρους στο εσωτερικό και παροιμιώδη αξιοπιστία του κινητήρα. Και το γεγονός οτι προερχόταν από το μαγικό χέρι του Ferdinand Porsche.

Ο αντικαταστάτης του το 2003, απλώς ήταν ένα άλλο αυτοκίνητο. Ήταν σαν να είχες πάρει το αυθεντικό Beetle και να το παραφούσκωσες σαν μπαλόνι. Πέρα από αυτό, ο κινητήρας, που φυσικά έγινε υδρόψυκτος, μεταφέρθηκε εμπρός, όπως και η κίνηση στους τροχούς. Η αρκετά υψηλή τιμή αγοράς το έβγαλε αυτομάτως εκτός αγοράς καθώς δεν δεν μπορούσε να δικαιολογηθεί από τη “συλλεκτικότητα” όπως ήθελε να το εμφανίσει η VW.

Είμαστε σίγουροι πως αν ψάξουμε βαθιά μέσα στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας, θα βρούμε ακόμη αρκετά τέτοια παραδείγματα αποτυχημένης εμπορικής πολιτικής των κατασκευαστών. Αποτυχημένα βέβαια κυρίως σε σχέση με το πνεύμα του λάτρη της Αυτοκίνησης και όχι οικονομικά. Αλήθεια, εσείς έχετε κάποιο άλλο κατά νου;

Γράφει ο Γιώργος Ζιώγας