Αφιέρωμα: Ο θρύλος της μοναδικής Lancia Fulvia

Αφιέρωμα: Ο θρύλος της μοναδικής Lancia Fulvia

ένα ταξίδι στο χρόνο

Λίγες εταιρίες έχουν σημαδέψει την ιστορία της αυτοκίνησης όσο η Lancia. Μπορεί στις ημέρες μας οι Ιταλοαμερικανοί του FCA γκρουπ να προμοτάρουν άλλες εταιρίες με εξίσου σπουδαία ιστορία όπως η Alfa Romeo και η Jeep και να ρίχνουν στον καιάδα τη Lancia, αλλά δεν ήταν πάντα έτσι.

Δεν μπορούμε να κρύψουμε ότι για εμάς προσωπικά η Lancia ήταν μια από τις αγαπημένες μας φίρμες αφού αντιπροσώπευε πάντα το στυλ και την ιταλική φινέτσα ταυτόχρονα με την λίγο «υπεροπτική» στάση.

Ένα από τα σπουδαιότερα μοντέλα των Ιταλών και ίσως αυτό που εδραίωσε το όνομα Lancia ήταν η σπουδαία Fulvia.

Σχεδιάστηκε εντός της εταιρίας από τον Antonio Fessia και παρουσιάστηκε στην έκθεση της Γενεύης το 1963 αφήνοντας άφωνους τους επισκέπτες. Κυκλοφόρησε σε 3 εκδοχές για όλα τα γούστα, 4-θύρη Berlina, Coupe και Sport από τον καροσερίστα Zagato.

Ειδικά η Sport έκδοση ήταν μια ειδική παραγωγή που βασιζόταν πάνω στο πάτωμα της Coupe αλλά είχε ακόμη πιο σπορτίφ στοιχεία προοριζόμενη για αγώνες στην πίστα αλλά και για «ανήσυχους» οδηγούς.

Οι καινοτομίες που έφερε η Fulvia μέχρι το τέλος της παραγωγής της το 1976 ήταν μοναδικές στο είδος τους. Η μπροστινή της ανάρτηση ήταν ανεξάρτητη χρησιμοποιώντας ψαλίδια και ημιελλειπτικό φύλλο σούστας ενώ πίσω υπήρχε ράβδος Πανάρ και ο κλασικός άξονας μαζί με φύλλα σούστας. Και στους 4 τροχούς η Lancia είχε τοποθετήσει δισκόφρενα, κάτι που δεν έβρισκες συχνά στα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής.

Ο 4κύλινδρος κινητήρας που φορούσε η Fulvia ήταν μικρός και με ελάχιστο βάρος, μόλις 1091 κυβικά αλλά ήταν σοφά σχεδιασμένος σε σχήμα V με πολύ μικρή περιεχόμενη γωνία.

Ήταν τοποθετημένος μπροστά από τον εμπρός κινητήριο άξονα του αυτοκινήτου ενώ η στενή σχεδίαση του επέτρεπε στον κινητήρα να έχει μια μόνο κυλινδροκεφαλή περιορίζοντας σημαντικά το βάρος. Η αρχική απόδοση έφτανε μόλις τα 58 άλογα αλλά συνδυαστικά με το όλο στήσιμο του αυτοκινήτου είχε πολύ καλές για την εποχή επιδόσεις.

Αργότερα βέβαια ακολούθησαν και άλλες εκδόσεις του κινητήρα μεγαλώνοντας την χωρητικότητα και την ιπποδύναμη του φτάνοντας τα 1300 κυβικά και τους 92 ίππους. Ειδική έκδοση του V4 μοτέρ όμως τοποθετήθηκε στην Fulvia HF 1.6 που με ακόμη μικρότερη περιεχόμενη γωνία των κυλίνδρων απέδιδε έως 132 άλογα!

Φανταστείτε τώρα να έχετε στα χέρια σας αυτή την ιταλίδα καλλονή σε Coupe αμάξωμα και διαθέσιμους στο δεξί σας πόδι 132 ίππους!

Και μιας που αναφέραμε HF, πάμε να δούμε την μικρή ιστορία αυτής της θρυλικής ονομασίας. Είμαστε σίγουροι ότι οι φανατικοί φίλοι της Lancia την ξέρουν ήδη βεβαίως. Λίγοι όμως ξέρουν ότι η ιταλική φίρμα είχε εμπλακεί στη Formula 1 τη δεκαετία του 1950 με πενιχρά αποτελέσματα. Βλέπετε, εκεί κυριαρχούσαν η «μισητή» Alfa Romeo, η Maserati και η γερμανική Mercedes. Φαίνεται ότι το είχε στη μοίρα της η Lancia να εμπλακεί στα ράλι…

Έτσι, το 1965 η ιταλική φίρμα θέλοντας να μπει στο χώμα και να σκονιστεί, αγόρασε την HF Squadra Corse. Πολύ απλά, η HF ήταν μια μικρή ιδιωτική αγωνιστική ομάδα που έτρεχε σε αγώνες ράλι με αυτοκίνητα της Lancia και επικεφαλής της ήταν ένας περίεργος τύπος που άκουγε στο όνομα…Cesare Florio!

And the rest is history που λένε οι φίλοι μας οι Εγγλέζοι. Η Lancia Fulvia Coupe έτρεξε την ίδια χρονιά στον Γύρο της Κορσικής φτάνοντας στην 8η θέση. Παράλληλα άρχισαν να κυκλοφορούν στην αγορά ειδικές εκδόσεις της Fulvia HF ώστε να εγκριθεί η απαραίτητη ομολογκασιόν από τη FIA. (αυτά τα αυτοκίνητα σήμερα είναι πραγματικά ανεκτίμητης αξίας, κυρίως συναισθηματικής).

Το 1967 παρουσιάστηκε η Fulvia Coupe HF 1.6 πάντα με V4 κινητήρα που όμως τώρα απέδιδε πολύ περισσότερους ίππους. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι από το 1965 έως και το 1972 η Lancia κέρδιζε συνεχώς το πρωτάθλημα ράλι στην Ιταλία με εξαίρεση το 1970. Ταυτόχρονα το ιταλικό κουπέ κέρδισε το 1972  τον τίτλο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, τον πρόδρομο του WRC που ξεκίνησε την αμέσως επόμενη χρονιά, φέρνοντας στο προσκήνιο το όνομα της Lancia.

Και φυσικά δεν σταμάτησε εκεί! Με οδηγό τον Sandro Munari κέρδισε το πρωτάθλημα στο άκρως ανταγωνιστικό τότε ERC ενώ στο 1ο WRC του 1973 η Fulvia έδειξε γενικότερα την αξιοπιστία της αλλά δεν μπόρεσε να πάρει κάποια νίκη. Άνοιξε παρ΄ όλα αυτά το δρόμο για την κατάκτηση του WRC το 1974 από την κτηνώδης Stratos HF καθώς η Fulvia έτρεξε στους πρώτους αγώνες του θεσμού παίρνοντας σημαντικούς πόντους.

Το τέλος για την Fulvia ήρθε το 1976 με το τέλος παραγωγής για την Coupe που ήταν και το τελευταίο μοντέλο που καταργήθηκε καθώς η Berlina είχε σταματήσει νωρίτερα όπως και η Sport. Ακολούθησε ένα ακόμη σπουδαίο αυτοκίνητο, η Beta, όμως ήταν η Fulvia αυτή που είχε βάλει το νερό στο αυλάκι για μεγαλώσει το όνομα της Lancia.

Μπορεί να μην έχει την αίγλη και την ιστορία της Alfa Romeo αλλά για εμάς η Lancia θα παραμένει πάντα κορυφαία στην καρδιά μας και δεν θα πάψουμε να αναρωτιόμαστε τί θα είχε συμβεί αν ο μακαρίτης Marchionne αποφάσιζε αλλιώς…

Γράφει ο Γιώργος Ζιώγας

Contact Us