Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Μπορεί να περιμένει ή μήπως όχι;

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Μπορεί να περιμένει ή μήπως όχι;

θα αγοράζατε άμεσα ένα “αμπεράτο” όχημα;

Η αλήθεια είναι οτι τα τελευταία 2-3 χρόνια “βομβαρδιζόμαστε” από πληθώρα ηλεκτρικών μοντέλων κάθε κατηγορίας! Από μικρά αυτοκίνητα πόλης όπως το Peugeot e-208 έως τα “σούπερ-ντούπερ” SUV των πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ αλλά και τελευταία, με αυτοκίνητα GT επιδόσεων όπως η Porsche Taycan και το Audi e-Tron GT.

Όλα δείχνουν οτι η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Ο μονόδρομος όσον αφορά το “καύσιμο” του αγαπημένου μας τετράτροχου φίλου. Κάτι η μόλυνση του περιβάλλοντος που δεν πάει άλλο, κάτι η “διαφαινόμενη” εξάντληση των αποθεμάτων πετρελαίου, κάτι η…απληστία των Γερμανών του VAG που πρωτοστατούν στα EV, όλα δείχνουν οτι τα επόμενα 10 χρόνια θα είναι τα τελευταία των μηχανών εσωτερικής καύσης. Τουλάχιστον όπως την ξέρουμε σήμερα.

Είναι όμως έτσι; Αν δούμε το θέμα της ηλεκτροκίνησης από λίγο πιο μεγάλη απόσταση, καταλαβαίνουμε οτι προκύπτουν διάφορα ερωτήματα και προβλήματα, κυρίως τεχνικής φύσεως.

Για παράδειγμα, αν επαληθευτεί η ηλεκτρική “μανία” πολλών ευρωπαϊκών χωρών, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας, να απαγορεύσουν την πώληση αυτοκινήτων με ΜΕΚ από το 2030 και έπειτα, τί θα συμβεί με την φόρτιση των EV; Ας υποθέσουμε οτι ξαφνικά όλοι από το 2030 και μετά στην Ελλάδα αγοράζουν ηλεκτρικό όχημα. Είναι ικανό το δίκτυο της χώρας να “σηκώσει” ταυτόχρονα γρήγορη φόρτιση πολλών kWh δεκάδων χιλιάδων αυτοκινήτων; Εμείς προσωπικά δεν πιστεύουμε οτι υπάρχει η κατάλληλη υποδομή για να συμβεί κάτι τέτοιο χωρίς γενικευμένη ενεργειακή κατάρρευση. Και δεν είμαστε σίγουροι οτι η κατάσταση θα έχει βελτιωθεί τόσο σημαντικά στο τεχνικό τομέα τα επόμενα χρόνια ώστε να υποστηριχθεί κάτι τέτοιο.

Καλή η οικολογία αλλά να γνωρίζουμε οτι σε όλα υπάρχει και η άλλη πλευρά. Πόσες ανεμογεννήτριες και πόσα φωτοβολταϊκά πάνελ πρέπει να στηθούν για να παραχθεί το ρεύμα που θα φορτίζει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του 2030; Πόσα δέντρα στις κορυφογραμμές των βουνών πρέπει να κοπούν για να αντικατασταθεί ο “βρώμικος” λιγνίτης και το πετρέλαιο; Είναι αλήθεια οτι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχουν πολύ χαμηλή ενεργειακή απόδοση και ωφέλιμη περίοδο σε σχέση με τις κλασικές αλλά ρυπογόνες πηγές; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα για τα οποία δεν λαμβάνουμε απάντηση.

Να προσθέσουμε και το γεγονός οτι καμία κρατική αρχή δεν έχει προνοήσει το τι θα γίνεται με τις “τελειωμένες” και άχρηστες μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό που ξέρουμε έως τώρα είναι πως η διαδικασία ανακύκλωσης τους είναι ιδιαίτερα ακριβή και..ρυπογόνα!

Επιπλέον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται οτι θα αφορούν κυρίως τους…έχοντες. Και αυτό γιατί στα κέντρα των ευρωπαϊκών πόλεων, και στην Ελλάδα, απλώς δεν υπάρχουν… πιλοτές σε κάθε οικοδομή για να παρκάρεις το όχημα σου και να το φορτίζεις. Φυσικά και δεν περιμένουμε οι δήμοι να εγκαταστήσουν σε κάθε θέση στάθμευσης στο δρόμο wallbox η έστω ταχυφορτιστή. Κάτι τέτοιο φαντάζει αδύνατο όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά και για όλη την Ευρώπη. Επομένως κυρίως κάτοικοι προαστίων σε μονοκατοικίες ή μικρών οικοδομών θα μπορούν πρακτικά να φορτίζουν το αυτοκίνητο στο σπίτι τους. Δεν θα αναφερθούμε καν σε φορτιστές σε supermarket και καταστήματα γιατί είναι προφανές οτι δεν έχει πρακτική αξία.

Για εμάς αυτά είναι τα ουσιώδη προβλήματα της ηλεκτροκίνησης. Δεν αναφερόμαστε σε αυτονομία και χρόνους φόρτισης γιατί είμαστε σίγουροι οτι στο μέλλον αυτά θα βελτιωθούν κατά πολύ. Παρά τη δυσάρεστη εμπειρία που πρόσφατα είχε συνάδελφος περιμένοντας σε πρατήριο καυσίμων 50′ να φορτίσει το ηλεκτρικό όχημα που είχε για δοκιμή. Σε ταχυφορτιστή παρακαλώ…

Tελικά, ίσως η λύση να είναι το υδρογόνο, αν και ακόμη είναι ακριβό, ίσως το ηλεκτρικό ρεύμα, ίσως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης με βενζίνη και diesel. Ίσως το πρακτικότερο να είναι ένα μείγμα όλων των παραπάνω για να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι. Και εμείς και οι… Γερμανοί. Το σίγουρo είναι οτι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι ακόμη τόσο ώριμη ώστε να αποτελέσει το μοναδικό τρόπο “καυσίμου” για τα αυτοκίνητα μας. Τουλάχιστον όχι ακόμη.

Εσείς αν παρ’ όλα αυτά θέλετε να αποκτήσετε τώρα ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δείτε εδώ πώς μπορείτε να το πάρετε ευκολότερα.

Γράφει ο Γιώργος Ζιώγας

Contact Us