Δοκιμή: Fiat Panta 0.9 CNG 80 PS
Δοκιμή: Fiat Panta CNG 80 PS
Οικονομικό, ευρύχωρο, με χαρακτήρα
Εισαγωγή
Το Fiat Panta, παρά τα χρόνια του, παραμένει ένα από τα πιο εμπορικά μοντέλα της ιταλικής εταιρείας και οι λόγοι της επιτυχίας του είναι πολλοί.
Η έκδοση CNG με το διπλό καύσιμο, φυσικό αέριο-βενζίνη, υπόσχεται περισσότερη οικονομία και βρέθηκε στα χέρια μας για να το διαπιστώσουμε.
Εμφάνιση
Τι και αν τα χρόνια του περάσαν, παραμένει συμπαθητικό με boxy εμφάνιση και απλές γραμμές.
Η συγκεκριμένη έκδοση, έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος, για να χωρέσει η δεξαμενή του φυσικού αερίου και θυμίζει το τετρακίνητο αδελφάκι του.
Εσωτερικό-Χώροι
Μπαίνοντας μέσα στο Panta, κάθεσαι ψηλά και θυμίζει SUV σε small έκδοση. Η καμπίνα είναι λιτή και ντυμένη με σκληρά πλαστικά, με καλή όμως συναρμογή και παραμένει μοντέρνα.
Το τιμόνι φιλοξενεί επάνω του χειριστήρια για τις βασικές λειτουργίες του συστήματος ενημέρωσης του οχήματος. Στο κέντρο του ταμπλό λάμπει δια της απουσίας της μια οθόνη αφής, που έχουμε συνηθίσει στα καινούργια μοντέλα, αλλά είναι παλιάς φουρνιάς και μας αρέσει.
Εργονομικά είναι αρκετά καλό, με τα βασικά κουμπιά να βρίσκονται σε καλή θέση για να έρθεις εύκολα σε επαφή μαζί τους, με μόνο μειονέκτημα τις δύο ποτηροθήκες που βρίσκονται χαμηλά τοποθετημένες και τους διακόπτες για τα παράθυρα που βρίσκονται δίπλα στο λεβιέ.
Supermini για τέσσερις, καθώς πίσω θα βολευτούν δύο ενήλικες χωρίς να διαμαρτυρηθούν καθώς υπάρχει χώρος για τα γόνατα αλλά ακόμα περισσότερος για το κεφάλι.
O χώρος αποσκευών του Panta, δεν χωράει τα πάντα αλλά τα απαραίτητα για αυτοκίνητο πόλης καθώς έχει 200 λτ. διαθέσιμου χώρου φόρτωσης. Τα πίσω 40/60 διαιρούμενα καθίσματα πέφτουν και δημιουργούν έξτρα χώρο (σύνολο 800 λτ).
Ασφάλεια
Το Fiat Panta πήρε 0 αστέρια στο EuroNCAP τεστ και συγκεκριμένα βαθμολογήθηκε με 45% στην προστασία των ενήλικων επιβατών, 16% στην προστασία των παιδιών, 47% στην προστασία των πεζών και 7% στα συστήματα ασφαλείας.
Στο δρόμο
Το Panta CNG είναι ψηλό όπως και τα τετρακίνητα μοντέλα που δανείζεται την ανάρτηση και μερικά κιλά βαρύτερο από τα απλά Panta. Μέσα στην πόλη είναι παιχνίδι και το τιμόνι του κόβει πολύ διευκολύνοντας τις μανούβρες. Η ανάρτηση προσφέρει άνεση ακόμα και σε κακοτράχαλους δρόμους.
Το Panta, μπορεί να είναι όχημα πόλης, δε θα αρνηθεί όμως σε καμιά περίπτωση μία εξόρμηση εκτός αυτής. Η συμπεριφορά του στον αυτοκινητόδρομο είναι αρκετά καλή, καθώς παραμένει σταθερό και ευθύβολο μέχρι τις ταχύτητες των 130 χλμ/ώρα αποδεικνύοντας πως οι Ιταλοί έχουν τη σωστή συνταγή για τα μικρά αυτοκίνητα.
Στους επαρχιακούς δρόμους, το Panta πατάει με σιγουριά, χωρίς μεγάλες κλίσεις στις στροφές, παραμένοντας ουδέτερο, τηρουμένων πάντα των αναλογιών.
Το 5άρι κιβώτιο ταχυτήτων είναι καλό σε κλιμάκωση και αίσθηση και τα φρένα ικανοποιητικά.
Κινητήρας-Επιδόσεις
Το φυσικό αέριο είναι η πιο οικολογική λύση από τα άλλα ορυκτά καύσιμα με καλύτερο βαθμό απόδοσης. Η Fiat έχει πολλά χρόνια παράδοσης και εμπειρίας σε αυτού του είδους τους κινητήρες και τους προσφέρει σε πολλά μοντέλα.
Κάτω από το καπό του Panta βρίσκεται ένας 0.9 λίτρων TwinAir turbo κινητήρας που αποδίδει 80 ίππους και 140 Nm (2.500 σ.α.λ.) ροπής όταν δουλεύει με αέριο. Το μπλοκ του αποτελείται μόνο από δύο κυλίνδρους κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τον αυξημένο θόρυβο του κινητήρα θυμίζοντας κάτι σε χροιά από αγωνιστικό, όταν οι στροφές ανεβαίνουν πάνω από τις 3.000 σ.α.λ.
Το ζητούμενο είναι η οικονομία στο καύσιμο και το Panta CNG είναι βασιλιάς σε αυτόν το τομέα. Η δεξαμενή του χωράει 12 κιλά Φ.Α. και διανύσαμε περίπου 240 χλμ. (σε πόλη και βουνό) μέχρι να την εξαντλήσουμε, δηλαδή 5 κιλά/100 χλμ (τιμές κατασκευαστή για πόλη 3.9 κιλά/100 χλμ).
Επάνω στο ταμπλό του υπάρχει κουμπί που μπορείς να επιλέξεις ανά πάσα στιγμή το καύσιμο που θέλεις να χρησιμοποιήσεις.
Στη λειτουργία με βενζίνη, ο κινητήρας δείχνει και είναι λίγο πιο ζωηρός καθώς αποδίδει 5 ίππους παραπάνω και τη μέγιστη ροπή από τις 1.900 σ.α.λ.
Οι επιδόσεις δεν είναι το ζητούμενο σε αυτό το Panta και για τα πρώτα 100 χλμ/ώρα από στάση χρειάζεται 12.8 δευτ.
Συμπέρασμα
Το Panta είναι ένα ευρύχωρο αυτοκίνητο πόλης, άνετο στο δρόμο με καλή θέση οδήγησης και καλή συμπεριφορά σε όλα τα τερέν. Η οικονομία σε καύσιμο του CNG κινητήρα είναι το μεγάλο του ατού όπως και η χαμηλή τιμή για να το αποκτήσεις (11.990 ευρώ).
Τα χρόνια που έχει στην πλάτη του δε κρύβονται αν κοιτάξεις τον εξοπλισμό του και ο δικύλινδρος κινητήρας είναι αρκετά θορυβώδης πάνω από τις 3.000 σ.α.λ. Επίσης, πριν την αγορά του θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ο περιορισμένος αριθμός πρατηρίων με Φυσικό Αέριο.
Εξοπλισμός-Τιμή
Η τιμή του Fiat Panta με τον CNG TwinAir κινητήρα των 80 ίππων ξεκινάει από τις 11.990 ευρώ.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: Δικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος (Βενζίνης)-Φυσικού Αερίου 875cc
Ισχύς: 80 hp (85 hp) στις 5.500 rpm
Ροπή: 140 Nm στις 2.500 rpm (145 Nm στις 1.900 rpm)
Κιβώτιο Ταχυτήτων: μηχανικό 5 σχέσεων
Κίνηση: στους εμπρός τροχούς
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 12.8 (12) δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 168 km/h
Μέση κατανάλωση: 3.1 kg/ 100km ή 4.5 lt/100 km (τιμές κατασκευαστή)
Εκπομπές CO2: 85 (106) g/km
Διαστάσεις (μήκος – πλάτος – ύψος) : 3.653 x 1.643 x 1.605 mm
Χώρος αποσκευών: 200 lt
Βάρος: 1.080 kg
Γράφει ο Θανάσης Τζιόβας