Post

Lancia 037: Η γέννηση ενός θρύλου

Πως ο Δαυίδ επικράτησε του Γολιάθ

Γράφει ο Γιώργος Ζιώγας
 

Όπου Γολιάθ βάλτε Audi, και συγκεκριμένα Audi Quattro. Νομίζω πως δε χρειάζονται περισσότερες συστάσεις για το γερμανικό αυτοκίνητο θρύλο στους αγώνες ράλι που έφερε την επανάσταση στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Η καινοτομία του στην εισαγωγή της τετρακίνησης στους αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος ήταν η ουσιώδης διαφορά που το έκανε να ξεχωρίζει σαν τη μύγα μες στο γάλα σε σχέση με τα τότε δικίνητα αυτοκίνητα όπως η Lancia Stratos και το Renault 5 Turbo. Με αυτό, η Audi αφού κατέφερε να αλλάξει τους κανονισμούς και να πείσει τη FIA να επιτρέψει τα τετρακίνητα στους αγώνες, διέλυσε τον ανταγωνισμό και το 1982 κατέκτησε το πρωτάθλημα ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο.
 

O Γολιάθ…

Φυσικά η Lancia δεν μπορούσε να το αφήσει αυτό έτσι και έπρεπε να παρουσιάσει ένα αυτοκίνητο ικανό να αντιμετωπίσει το γερμανικό υπερόπλο. Έτσι, το 1983 έφερε στους αγώνες την 037, ένα αγωνιστικό που έμελλε να γκρεμίσει την Audi από το θρόνο της.
 
0lancia037

Ο θρύλος ίπταται

Για να το πετύχει αυτό, όντας δικίνητο απέναντι σε τετρακίνητο, έπρεπε η Lancia να ξεπεράσει τον αυτό της σε κάθε επίπεδο! Πρώτα από όλα η Audi είχε στην ομάδα της οδηγούς θρύλους όπως τον Μάρκου Αλέν, Στιγκ Μπλοκμβιστ και φυσικά την κυρία Μισέλ Μουτόν. Και η Lancia βέβαια δεν τα πήγαινε και άσχημα. Είχε στις τάξεις της τον μεγάλο Βάλτερ Ρερλ και τον Χάνου Μίκολα που όμως δεν ακολουθούσαν όλο το καλεντάρι του πρωταθλήματος και έτρεχαν σε συγκεκριμένους αγώνες που προτιμούσαν.

Για να πάρει την ομολογκασιόν της 037 η Lancia φημολογούνταν ότι δεν κατασκεύασε ποτέ τα 400 αντίτυπα που απαιτούσε ο κανονισμός αλλά αντίθετα εξαπάτησε τη FIA δείχνοντας λιγότερα αυτοκίνητα ενώ ακόμη σοβαρότερη υπήρξε η παρατυπία ότι τα roll cage των 037 δεν ήταν αληθινά αλλά ψεύτικα προκειμένου όλο το αυτοκίνητο να είναι όσο γίνεται ελαφρύτερο.
 

Ένα υπέροχο αφιέρωμα στο Μόντε Κάρλο του ’83, που εντείνει την αίσθηση της νοσταλγίας

 
Ένα ακόμη παράδειγμα της εξυπνάδας των Ιταλών ήταν στον εναρκτήριο αγώνα του Μόντε Κάρλο που παραδοσιακά διεξάγεται σε συνθήκες πάγου. Πριν την έναρξη της κάθε ειδικής έριχναν αλάτι στα επικίνδυνο σημεία του δρόμου προκειμένου το αυτοκίνητο τους σαν δικίνητο που ήταν να μην υστερεί σε σχέση με το τετρακίνητο Quattro. Εκτός από αυτό, εκμεταλλευόμενοι τις ασάφειες του κανονισμού αγώνων, οι 037 σταματούσαν μέσα στις ειδικές μετά το τέλος των παγωμένων σημείων και άλλαζαν τα ελαστικά σε νορμάλ! Κανείς δεν μπορούσε να τους το απαγορεύσει με αποτέλεσμα οι Lancia 037 να κάνουν το 1-2 στο Μόντε αφήνοντας τους πάντες με το στόμα ανοικτό.
 

Τα περιβόητα ή…διαβόητα «pit» των Ιταλών κατά την διάρκεια των αγώνων

 

Ήταν τόσο έξυπνοι ή πονηροί οι Ιταλοί, όπως θέλεις το λες, ώστε επέλεγαν τους αγώνες που συμμετείχαν. Έτσι, στη Σουηδία άφησαν την Audi να είναι μόνη της διασκευάζοντας τις εντυπώσεις από την ήττα του Μόντε Κάρλο. Στον Γύρο της Κορσικής όμως η Lancia εμφανίστηκε με 4 αυτοκίνητα καταλαμβάνοντας τις αντίστοιχες 4 πρώτες θέσεις αφήνοντας την Audi εκτός ενώ στο δικό μας Ακρόπολις κέρδισε τον αγώνα ο υπέροχος Βάλτερ Ρερλ με λίγη δόση τύχης όμως αφού τα Quattro εγκατέλειψαν μην αντέχοντας στα σπαστήρια των ειδικών.
 

Δυναμικά περάσματα από Μίκολα & Μουτόν στον Γύρο της Κορσικής

 

Στους υπόλοιπους αγώνες όπως στην Αργεντινή ,Πορτογαλία και Φινλανδία νίκησαν οι Γερμανοί φέρνοντας το πρωτάθλημα περίπου στα ίσια, πηγαίνοντας ουσιαστικά στον «τελικό» του Σαν Ρέμο της Ιταλίας.
 

Το δίδυμο που πέτυχε τρεις νίκες το ’83: Monte Carlo, Acropolis, New Zealand

Φυσικά ήταν η έδρα της Lancia και ήταν σίγουρο ότι οι Ιταλοί θα τα έδιναν όλα για τη νίκη και έτσι έβαλαν τα μεγάλα…μέσα για να το πετύχουν. Μιας που ήταν γνωστό ότι το ράλι του Σαν Ρέμο κρατούσε απίστευτη σκόνη στις ειδικές, οι 037 εσκεμμένα αργούσαν να ξεκινήσουν στην αφετηρία της κάθε ειδικής προφασιζόμενοι μικρά τεχνικά προβλήματα προκειμένου να κερδίσουν χρόνο και να κάτσει η σκόνη. Πράγμα που το πέτυχαν φέρνοντας πάλι τις 037 στις πρώτες 2 θέσεις του βάθρου. Το πρωτάθλημα πλέον είχε κριθεί καθώς οι άλλοι 2 αγώνες της Ακτής Ελεφαντοστού και της Βρετανίας δεν άλλαξαν τις ισορροπίες!
 

Η Audi παρηγορήθηκε κερδίζοντας το πρωτάθλημα οδηγών με τον Μίκολα αλλά η ουσία ήταν ότι η Lancia πήρε το πρωτάθλημα κατασκευαστών από την Audi με μόλις 2 πόντους διαφορά. Η νίκη της είχε τεράστιο αντίκτυπο στο μηχανοκίνητο αθλητισμό της εποχής αφού κανείς δεν περίμενε ότι ένα ελαφρύ κεντρομήχανο και δικίνητο αυτοκίνητο θα διέλυε την αυτοκρατορία της Audi. Και όμως ακόμη και σήμερα το κατόρθωμα αυτό αποτελεί σημείο αναφοράς για τους φίλους των αγώνων ράλι υπενθυμίζοντας μας την άγρια ομορφιά που μπορεί να μας προσφέρει.

H Dream Team της Audi – Hannu Mikkola (’81-’86), Michèle Mouton (’81-’85), Stig Blomqvist (’82-’85) in ’83

Facebook Comments
Alpha Tablet Ad
Skoda Ad

Πρόσφατα Άρθρα
Πρόσφατα Άρθρα

Hyundai i30 N vs Hyundai i30 WRC (VIDEO)

stockvswrcsmallthumb

Hyundai i30 N vs Hyundai i30 WRC (VIDEO) "Πολίτης"...

Μια συλλογή από Lancia… να την πιεις στο ποτήρι!

lanciacollecxtionsmallthumb

Μια συλλογή από Lancia... να την πιεις στο ποτήρι!...

Τα νέα Επί Τροχάδην

news

Τα νέα Επί Τροχάδην Η Κυριακάτικη εβδομαδιαία σύντομη ενημέρωσή...

Δημοφιλέστερα Άρθρα

Δείτε αυτές τις 8 Lamborghini Περιορισμένης Παραγωγής! Η μία πιο σπάνια από την άλλη…

8lambossmallthumb

Δείτε αυτές τις 8 Lamborghini Περιορισμένης Παραγωγής. Η μία...

Η Mazda… «σκοτώνει» τα σχέδια για νέο RX-7

rx7smallthumb

Η Mazda... "σκοτώνει" τα σχέδια για νέο RX-7 Ως...

Δείτε την επική κόντρα της Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid με την 911 Turbo S

panamera911smallthumb

Δείτε την επική κόντρα της Porsche Panamera Turbo S...

HotHatch Banner