Post

Αφιέρωμα – Giorgetto Giugiaro

Ο ιταλός σχεδιαστής αυτοκινήτου που ξεχώρισε ανάμεσα στους καλύτερους.

Με αφορμή την ανακοίνωση της αποχώρησής του από την εταιρεία Italdesign, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα αφιέρωμα στον αγαπημένο μας σχεδιαστή Giorgetto Giugiaro.

giorgetto-giugiaro_100517342_h

 

Κανονικά, ένα τέτοιο αφιέρωμα θα χρειαζόταν αρκετές σελίδες, λόγω της τεράστιας προσφοράς του στο σχεδιασμό αυτοκινήτων και τον όγκο των μοντέλων που έχει σχεδιάσει κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του, που διήρκησε από το 1960 μέχρι σήμερα. Κατά τη διάρκειά της, έχει περάσει από τα σχεδιαστικά studio του Bertone (1960-1965) και της Ghia (1966-1968) μέχρι που ίδρυσε την «Italdesign Giugiaro» το 1968, παραμένοντας στο τιμόνι της μέχρι και σήμερα.

Εμείς επιλέξαμε τα 10 πιο σημαντικά και αγαπημένα έργα του, δίνοντάς σας μια ιδέα για το μέγεθος του ταλέντου και της διορατικότητάς του ιταλού σχεδιαστή.

1 – VW Golf (1974)

Volkswagen-Golf_I_1974_1600x1200_wallpaper_01

Και ποιος δε γνωρίζει το διαχρονικό βασιλιά της κατηγορίας των μικρομεσαίων. Η πρώτη γενιά του θρυλικού πλέον μοντέλου παρουσιάστηκε το Μάη του 1974 ως ένα μοντέρνο προσθιοκίνητο hatchback με τον κινητήρα εμπρός. Στην ουσία ήταν μια προσπάθεια της VW να αντικαταστήσει το γερασμένο και παρωχημένο VW Beetle, του οποίου οι πωλήσεις είχαν αρχίσει να εξασθενούν έντονα στη δεκαεία του ’70. Η πολύ επιτυχημένη εμπορική πορεία του Golf, βασίστηκε στην πρακτικότητα, την αξιοπιστία, αλλά και στον έξυπνο σχεδιασμό του, ο οποίος ακολούθησε την εξελικτική διαδικασία, επηρεάζοντας μέχρι και την 7η σημερινή γενιά του μοντέλου (άσχετα αν αυτή έχει μεγαλώσει αισθητά σε διαστάσεις). Η έκδοση GTI που παρουσιάστηκε το 1976, συνδύασε έναν ισχυρότερο κινητήρα με το ιδιαίτερα χαμηλό βάρος του Golf MK1 και την εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά του, ξεκινώντας στην ουσία μια νέα κατηγορία, αυτή των hot-hatch.

2 – Fiat Panda (1980)

fiat_panda_1980_wallpapers_1

Το Fiat Panda (Tipo 141) ήταν ένα οικονομικό αυτοκίνητο πόλης στην αγορά, τη χρήση και τη συντήρηση, το οποίο παρουσιάστηκε το 1980. Ο ίδιος ο δημιουργός του, το παρομοίασε με ένα παντελόνι τζιν λόγω της απλότητάς, της πρακτικότητάς και της ευκολίας στη χρήση του. Όπως ανέφερε σε συνέντευξή του, προσπάθησε να το σχεδιάσει στα πρότυπα των στρατιωτικών οχημάτων, με την ένοια της ξεκάθαρης λειτουργίας. Το Panda είχε μια ιδιαίτερα επιτυχημένη εμπορική πορεία, όντας αρκετά δημοφιλές με το νεανικό κοινό. Έμεινε στην αγορά με μικρές επεμβάσεις μέχρι το 2003 οπότε και αντικαταστάθηκε από τη δεύτερη γενιά. Σήμερα κυκλοφορεί η τρίτη γενιά, που ακολουθεί τη σχεδιαστική γραμμή του προγόνου της.

3 – Lancia Delta (1979)

LANCIADelta-909_5

Ποιός δεν έχει θαυμάσει αυτό το προφίλ; Ποιός δεν παραδέχεται την απόλυτη κυριαρχία της ιταλίδας Delta στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλυ από το 1987 μέχρι το 1992 όπου χάρισε στη Lancia έξι συνεχόμενα πρωταθλήματα κατασκευαστών; Αναμφίβολα η Lancia Delta είναι ένα αυτοκίνητο με βαριά ιστορία. Το πεντάθυρο hatchback παρουσιάστηκε το 1979 και κατέκτησε τον τίτλο του αυτοκινήτου της χρονιάς για το 1980. Αποτέλεσε τη βάση για το θηρίο Delta HF Integrale που σημείωσε συνολικά 46 νίκες στο WRC στα χέρια οδηγών όπως ο Juha Kankkunen και ο Miki Biasion. Η ταπεινή έκδοση παραγωγής της Delta με κωδικό Y5, σχεδιάστηκε ως ένα πολυτελές μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Προσφερόταν με πληρέστατο εξοπλισμό που περιλάμβανε πλήρως ανεξάρτητη ανάρτηση, κλιματισμό, διαιρούμενα και αναδιπλούμενα καθίσματα, ρυθμιζόμενο τιμόνι και πολλά άλλα αρκετά προχωρημένα για την εποχή.

4 – Fiat Punto (1993) και Grande Punto (2005)

Fiat-Punto-Italy-1994


To Punto ανακοινώθηκε το 1993 ως αντικαταστάτης του Fiat Uno (επίσης σχεδιασμένου από τον Giugiaro). Ψηφίστηκε ως Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς για το 1995, νικώντας το αντίπαλό δέος – Volkswagen Polo. Ήταν διαθέσιμο ως τρίθυρο και πεντάθυρο hatchback, αλλά και κάμπριο. Κυριάρχησε στους ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 1999 όπου αντικαταστάθηκε από τη δεύτερη γενιά του. Τα ψηλά τοποθετημένα φώτα στο πίσω μέρος – σήμα κατατεθέν του Punto μέχρι και σήμερα – έγιναν μόδα και βρήκαν μεγάλο αριθμό μιμητών.

Fiat Grande Punto -blau5

Το Grande Punto του 2005 σχεδιάστηκε επίσης από τον ιταλό σχεδιαστή, ενώ φήμες λένε πως χάρισε το συγκεκριμένο σχέδιο στη Fiat, θέλωντας να τη βοηθήσει να ξεπεράσει τη μεγάλη κρίση που περνούσε οικονομικά εκείνη την περίοδο. Η διαχρονικότητα της σιλουέτας του αποδεικνύεται μέχρι και σήμερα αφού το μοντέλο κυκλοφορεί ακόμη, με ελάχιστες επεμβάσεις στην αισθητική του μετά από τα δύο facelift που υπέστη το 2009 (Punto Evo) και το 2012 (Punto). Όλοι αναγνωρίζουν πως είναι ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που δικαίως πέτυχε εμπορικά στην πολύ ανταγωνιστική κατηγορία των super mini (B-Segment).

5 – Alfa Romeo Brera Concept Car (2002)

alfa_romeo_brera_concept_5

Όλοι μείναμε με το στόμα ανοικτό στο σαλόνι της Γενεύης το 2002, όταν πρωτοαντικρίσαμε αυτό το συγκλονιστικό πρωτότυπο. Η σχεδιαστική μελέτη του Giugiaro για ένα εξωτικό αυτοκίνητο της Alfa Romeo ήταν απλά εντυπωσιακή αισθητικά. To πρωτότυπο της Brera, χρησιμοποιούσε έναν V8 κινητήρα της Maserati με απόδοση 400hp. Η έκδοση παραγωγής ήρθε το 2005, ώς ένα πιο ταπεινό προσθιοκίνητο κουπέ επιδόσεων με διάταξη 2+2 και πολλά κοινά σημεία με την 159. Ο Giugiaro είχε φανεί απογοητευμένος από την Alfa Romeo αφού ανέφερε ότι δεν του έστειλαν μια Brera παραγωγής ως ένδειξη σεβασμού, αλλά αναγκάστηκε ο ίδιος να αγοράσει μία. Έντονη κριτική άσκησε και για τα πίσω καθίσματα που δεν χωρούσαν σωστά τους επιβάτες (τα συγκεκριμένα ήταν σχεδιασμένα από τον Pininfarina), λέγοντας χαρακτηριστικά ότι τα αφαίρεσε από τη δική του. Ο τύπος με τη σειρά του φάνηκε να αποδέχεται σχετικά χλυαρά την Brera παραγωγής με παράπονα για τις επιδόσεις της και κριτικάροντας το όχι και τόσο σπορ στήσιμό.

6 – Lancia Megagamma (1978)

1978-Lancia-Megagamma-Design-Sketch-720x405

Η Lancia Megagamma ήταν το πρωτότυπο που εισήγαγε τη λογική των οχημάτων ενός όγκου. Αποτελούσε στην ουσία το πρώτο «πολυμορφικό» με εκπληκτική εκμετάλευση των εσωτερικών χώρων και υψηλή θέση οδήγησης. Βασιζόταν στην πλατφόρμα της Lancia Gamma, όμως είχε αρκετά πιο ευρύχωρη καμπίνα σε ένα πιο συμπαγές πακέτο. Η Lancia επέλεξε να μη βγάλει στην παραγωγή το ριζοσπαστικό πρωτότυπο το οποίο επηρέασε σημαντικά το μέλλον της αυτοκίνησης αφού μέσα στις επόμενες δεκαετίες και ξεκινώντας με το Espace του 1984, τα πολυμορφικά κυριάρχησαν στην παγκόσμια αγορά.

7 – BMW M1 (1977)

bmw-m1-model-bmw-photo

H M1 ( Ε26 ) ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο με κεντρικά τοποθετημένο κινητήρα, που παρήχθει από την BMW ανάμεσα στο 1978 – 1981. Αρχικά είχε προγραμματιστεί ως προιόν της συνεργασίας μεταξύ BMW και Lamborghini, στη συνέχεια όμως η BMW αποφάσισε να προχωρήσει μόνη της μετά από διαμάχες. Το αυτοκίνητο παραγωγής χρησιμοποιούσε έναν κινητήρα απόδοσης 277hp που του χάριζε τελική ταχύτητα 260km την ώρα. Αγωνιστικές εκδόσεις της M1, έφτασαν να αποδίδουν μέχρι και 850hp, δείχνοντας τις ικανότητες του πλαισίου. Αυτό που ξεχώριζε ιδιαίτερα ήταν ο σχεδιασμός της, αρκετά προχωρημένος για BMW και πολύ μπροστά από την εποχή του.

8 – Delorean DMC-12 (1981)

delorean-ev-main

Η DeLorean DMC-12 είναι ένα σπορ αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε για την αμερικανική αγορά το διάστημα 1981-83. Το φουτουριστικό όχημα έγινε ιδιαίτερα γνωστό μετά τη συμμετοχή του στη σειρά ταινιών Back to the Future ως μια χρονομηχανή. Οι πόρτες που άνοιγαν σαν τα φτερά γλάρου, το αμάξωμα από ανοιξείδωτο ατσάλι και τα φώτα που θύμιζαν διαστημόπλοιο το έκαναν να ξεχωρίζει με την πρώτη ματιά. Συνολικά, περίπου 9000 Delorean βγήκαν από το εργοστάσιο παραγωγής μέχρι η εταιρεία να κυρήξει πτώχευση.

9 – Maserati Ghibli (1967)

1967_Maserati_Ghibli_Coupe_Rene_Staud_03

H Maserati Ghibli παρουσιάστηκε σε μορφή πρωτοτύπου το 1966 με χαλύβδινο σώμα και σχεδιασμό που παραπέμπει σε καρχαρία. Σχεδιάστηκε από το νεαρό τότε Giorgetto Giugaro που δούλευε στο σχεδιαστικό οίκο Ghia. Η έκδοση παραγωγής προωθήθηκε ως σπορ όχημα 2+2 αν και τα πίσω καθίσματα ήταν σχεδόν ανύπαρκτα. Ο V8 κινητήρας 4,7 λίτρων απέδιδε 310hp, χαρίζοντας στο όχημα επιδόσεις της τάξεως των 6,8 δευτ. για τα 0-100km/h και τελική ταχύτητα 250km/h.  Το αυτοκίνητο είχε pop-up φώτα, δερμάτινα καθίσματα και ζάντες αλουμινίου.

10 – Alfa Romeo Alfasud (1976)

Alfa_Romeo-Alfasud_1.2-1971-hd
Αφήσαμε για το τέλος το πιο εμπορικό μοντέλο της Alfa Romeo το οποίο αποτελούσε την πρώτη της προσπάθεια στον χώρο των προσθιοκίνητων μικρών. Ο κινητήρας της ήταν τετρακύλινδρος boxer, τοποθετημένος μπροστά από τον εμπρός άξονα, μια διάταξη που καμία σχέση δεν είχε με τις Alfa Romeo της εποχής. Εκτός από την ελκυστική εμφάνιση, η μικρή Alfa ξεχώριζε για το καταπληκτικό κράτημα και τις εξαιρετικές επιδόσεις λαμβάνοντας υπόψην την κατηγορία και τους μικρούς κινητήρες που χρησιμοποιούσε. Η Alfasud έφτασε στις εκθέσεις  της Alfa Romeo το 1972. Οι παραγγελίες ήταν τόσο πολλές, που η Alfa Romeo δεν προλάβαινε να παραδίδει τα αυτοκίνητα.
Επίλογος

Η λίστα μας θα μπορούσε σίγουρα να περιέχει και μερικά επιπλέον αυτοκίνητα, όπως η Lamborghini Cala (1995), η εξωτική BMW Nasca C2 (1992), το περίεργο αλλά πανέξυπνο Italdesign Capsula (1982) αλλά και τις πιο πρόσφατες δημιουργίες της Italdesign όπως η Ferrari GG50 (2005) ή το Italdesign Brivido (2012), όμως αυτοπεριοριστήκαμε λόγω χρόνου και ευκολίας στην ανάγνωση.

Εκτός απο το σχεδιασμό αυτοκινήτων, ο Giorgetto Giugaro μέσω της εταιρείας του «Italdesign Giugiaro S.p.A» έχει αναλάβει διάφορα projects σχεδιασμού προιόντων όπως οι κάμερες της Nikon, έπιπλα και καρέκλες γραφείου, εξοπλισμό κουζίνας, ρολόγια, κράνη για μοτοσικλετιστές, ελαστικά αυτοκινήτων, ακόμη και είδος ζυμαρικών! Παράλληλα έχει σχεδιάσει εσωτερικά και εξωτερικά τρένων και μετρό, γεωργικά μηχανήματα όπως τρακτέρ και θεριστικές μηχανές αλλά και γήπεδα ποδοσφαίρου όπως αυτό της Γιουβέντους.

Σήμερα η εταιρεία απασχολεί περισσότερα από 800 άτομα ενώ η VW που πλέον κατέχει το 100% των μετοχών της, ανακοίνωσε την πρόσληψη επιπλέον 250 εργαζομένων το καλοκαίρι. Φαίνεται πως παρά την αποχώρηση του μεγάλου αφεντικού αλλά και του γιού και διαδόχου του Fabrizio Giugaro, η Italdesign θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στον χώρο του design για πολλά ακόμη χρόνια.


Italdesign-Logo

Facebook Comments
Alpha Tablet Ad

Πρόσφατα Άρθρα
Πρόσφατα Άρθρα

H Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio κατακτά το ‘Driver’s Award’ στα βραβεία Carwow 2018

stelviosmallthumb

H Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio κατακτά το ‘Driver’s Award’...

Το Τετρακοσάρι της Χρονιάς;

worldsgreatestdragracesmallthumb

Το Τετρακοσάρι της Χρονιάς; World's Greatest Drag Race 8...

Πόσο κοστίζει να νοικιάσεις μια…Bugatti;;

enoikiasibugattismallthumb

Πόσο κοστίζει να νοικιάσεις μια...Bugatti;; Μας έπεσαν τα μαλλιά...

Δημοφιλέστερα Άρθρα

Πόσο κοστίζει να νοικιάσεις μια…Bugatti;;

enoikiasibugattismallthumb

Πόσο κοστίζει να νοικιάσεις μια...Bugatti;; Μας έπεσαν τα μαλλιά...

Audi RS3 κατατροπώνει μία 911 GT2 RS με την όπισθεν!

Απίστευτο κι όμως αληθινό...

Audi RS3 κατατροπώνει μία 911 GT2 RS με την...

Η Mercedes-AMG GT φαίνεται άγρια και… πράσινη μετά την αναβάθμιση στους 650 ίππους!

amggreensmallthumb

Η Mercedes-AMG GT φαίνεται άγρια και... πράσινη μετά την...

HotHatch Banner