AlphaBank_Mobile_Banking_300x250

Post

Αφιέρωμα: GM Electrovan

το πρώτο μοντέρνο όχημα με κυψέλες υδρογόνου κλείνει τα 50

Μπορεί σήμερα τα οχήματα με κυψέλες υδρογόνου να βρίσκονται ήδη στην παραγωγή, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα ιστορικά βήματα για την εξέλιξή τους που ξεκίνησαν με ένα βανάκι της General Motors, 50 χρόνια πριν.

1966-electrovan

Το 1966 λοιπόν η GM παρουσίασε το πρωτότυπο Electrovan, το πρώτο αυτοκίνητο με κυψέλες υδρογόνου που αυτό το μήνα κλείνει τα 50 χρόνια του.

Οι θεωρητικές βάσεις για την τεχνολογία των κυψελών υδρογόνου είχαν τεθεί ήδη από τον κύριο Humphry Davy εν έτη 1801, όμως η πρώτη ουσιαστική πρακτική εφαρμογή τους τους έγινε μέσα στη δεκαετία του 1960 από τη NASA που τις χρησιμοποίησε ως πηγή ενέργειας των δορυφόρων της.

Λίγο αργότερα, η General Motors, πρωτοπόρος στη συγκεκριμένη τεχνολογία παρουσίασε το Electrovan, που ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με κυψέλες υδρογόνου!

Για το Electrovan εργάστηκε μια ομάδα 200 τεχνικών της GM που δούλευαν επι 10 μήνες για να ολοκληρώσουν αυτό το ιδιαίτερα απαιτητικό έργο. Στόχος τους ήταν να κατασκευάσουν ένα όχημα που πλησίαζε με τα συμβατικά από πλευράς επιδόσεων και αυτονομίας. Ως βάση χρησιμοποιήθηκε ένα βαν της GMC για λόγους πρακτικότητας μιας και οι κυψέλες υδρογόνου που εξελίχθηκαν από την Union Carbide απαιτούσαν αρκετό χώρο για την εγκατάστασή τους.

gm-electrovan-inside

Το πρωτότυπο χρησιμοποιούσε έναν ηλεκτροκινητήρα με μέγιστη ισχύ 100hp, που ήταν τοποθετημένος κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Στο πάτωμα του αυτοκινήτου βρίσκονταν 32 κυψέλες υδρογόνου ενώ οι δεξαμενές υδρογόνου και οξυγόνου τοποθετήθηκαν πίσω από τα καθίσματα. Για την κίνηση του οχήματος απαιτούνταν 170 λίτρα υδροξειδίου του καλίου βάρους 250kg, ένα υγρό που λειτουργούσε ως ηλεκτρολύτης.

2-79418-electrovan-gm-heritage

Το συνολικό βάρος του Electrovan έφτανε τα 3.220 kg επιτρέποντάς του επιτάχυνση 0-100km/h σε 30 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 110km/h. Παρόλα αυτά, η αυτονομία του βαν ήταν εντυπωσιακή για τα δεδομένα της εποχής αφού μπορούσε να φτάσει τα 240km!

Μετά από εσωτερικές δοκιμές του μοναδικού Electrovan και την παρουσίαση του στον τύπο της εποχής, η General Motors έβγαλε την πρίζα από το project αφού το θεώρησε απαγορευτικό από πλευράς κόστους ενώ παράλληλα εκείνη την εποχή δεν υπήρχε κανένα πρατήριο υδρογόνου για τον ανεφοδιασμό του οχήματος.

Παρά την άσχημη κατάληξη του συγκεκριμένου project, στις δεκαετίες που ακολούθησαν, η τεχνολογία εξελίχθηκε με αργά αλλά σταθερά βήματα από την General Motors και από άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων μέσω πρωτοτύπων.

Σήμερα, προσφέρονται δύο οχήματα παραγωγής με κυψέλες υδρογόνου: το Toyota Mirai και το Honda Clarity Fuel Cell τα οποία παρουσιάζουν αυτονομία της τάξεως των 500km, έχουν όμως αρκετά τσιμπημένη τιμή λόγω του μεγάλου κόστους παραγωγή, κάτι που σε συνδυασμό το περιορισμένο δίκτυο ανεφοδιασμού δεν επιτρέπουν την περαιτέρω διάδοσή τους στο ευρύ κοινό.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Skoda
Audi
Πρόσφατα Άρθρα